Verdient Europese begroting een pluim?

Door Sander Loones op 29 mei 2018, over deze onderwerpen: Begroting van de EU, Europees beleid, Migratie, Veiligheid

Verdient Europese begroting een pluim?

Hoeveel zal de Europese Unie uitgeven de volgende jaren? En waar zullen de centen naartoe gaan? De Europese Commissie legde haar voorstel op tafel. De vraag is: verdient dit voorstel een pluim? Of worden we gepluimd?

Laat ons eerlijk zijn: Als het op de centen aankomt heeft de EU nog steeds geen goede reputatie. Waarom? Omdat Europa geen keuze durft te maken. De verschillen tussen Noord en Zuid, tussen Oost en West, die worden niet beslecht. Neen, die worden afgekocht. En schoon schip maken, ook dat lukt niet. Ja, er zijn nieuwe prioriteiten op het vlak van migratie, veiligheid,... Wel, laat ons die financieren, stevig financieren zelfs. Hoe? Door in de eerste plaats achterhaalde uitgaven te schrappen en geld te verschuiven. Maar neen, ook die keuze durft Europa niet écht te maken.

Er is één keuze die de EU wel aandurft: meer geld vragen bij de burgers, zelfs nieuwe Europese belastingen invoeren. Maar zo werkt het niet.  Als Europa er niet in slaagt om zijn meerwaarde te bewijzen, dan zullen de mensen alleen maar kritischer worden.

Ik wil dan ook afsluiten met een oproep aan de Europese commissie: woensdag komt u met een verklaring over het gebruik van de Europese toetredingsfondsen in Turkije. Maak van die verklaring eens eindelijk een écht statement en draai die toetredingskraan naar Erdogan eindelijk toe.

Kies voor een echte trendbreuk. Dan pas verdient u een echte pluim

Hoe waardevol vond je dit artikel?