Steeds meer kritiek op laks monetair beleid van Europese Centrale Bank

Door Sander Loones op 18 mei 2017, over deze onderwerpen: Bankenunie, CMU (Kapitaal Markten Unie), Economie, Euro en EMU (Economische Monetaire Unie), Pensioenen

Ik zit hier vaak in het parlement te denken. Wat als. Wat als dit alles hier een film zou zijn? Welke soundtrack zouden we dan horen? Welk liedje zou men bij de beelden plakken? Dat zou Abba zijn Money, Money, Money. It’s so funny. In a rich man’s world. Kijk. Er gebeuren mooie zaken in Europa. Maar veel loopt nog altijd fout De vraag is: hoe los je de problemen op? Helaas is het antwoord van de Unie al te vaak Money, money, money... We gooien er gewoon wat geld tegenaan. En dan komt alles wel in orde. Ook Mario Draghi lijkt een grote fan te zijn van Abba. De voorzitter van de Europese Centrale Bank. Uit het niets creëert hij geld en pompt het in het financieel systeem. Zo prutst hij met de intresten. Hij duwt de rente naar beneden. En ja, dat stimuleert de economie. Op korte termijn toch. In plaats van morgen iets te kopen, kopen we het vandaag al. Omdat sparen toch niets opbrengt. Maar iedereen beseft: dit is groei op de poef.

Na een tijd is die monetaire hocus pocus uitgewerkt. En dan blijf je achter met nog meer schulden. En dit beleid van de ECB heeft wel meer neveneffecten:

• Mensen verliezen koopkracht. Spaargeld brengt niets meer op, pensioenen komen in gevaar;
• De middenklasse wordt armer en de ongelijkheid tussen arm en rijk wordt nog groter;
• Er ontstaan zeepbellen in vastgoed, op de beurs of elders.

Ook in dit parlement wordt veel gesproken. Over rechtvaardigheid. Eerlijke fiscaliteit. Tegelijk zie ik dat ALLE traditionele partijen dit beleid van de ECB steunen. Hoe krijgen jullie dat in godsnaam uitgelegd? Met uw steun aan de ECB wordt de onrechtvaardigheid net groter. Het parlement zou beter kiezen voor een andere soundtrack. Een ander liedje. Niet Abba, maar de Beatles. Niet money, money, money. Maar Money can’t buy me love. Liefde koop je niet met een zak geld. Wat we moeten doen is: de uitdagingen aanpakken. We moeten dus hervormen, besparen. Maar de ECB zorgt ervoor dat de druk om te hervormen afneemt. Dat besparingen worden uitgesteld; Wat mij vooral ergert is dat de ECB daarover niet meer transparant is. Vele mensen beseffen niet wat dit hen allemaal kost Mario Draghi wordt in dit Europese Parlement te weinig ECHT ter verantwoording geroepen.

Daarom creëerde ik Leergeld.EU. Een internet-platform dat die transparantie wél biedt. Op 26 juni organiseren we een volgend evenement. We zullen er ingaan op de vraag of een nieuw mandaat nodig is voor de ECB? Zodat Mario Draghi terug meer gaat bankieren. En wat minder politiekertje speelt. Met onze centen.

U bent alvast allen uitgenodigd

Hoe waardevol vond je dit artikel?