Reddingshelicopters moeten in West-Vlaanderen blijven

Door Sander Loones op 20 maart 2019
Seaking

De Seakings, onze militaire reddingshelikopters stoppen ermee. Donderdag 21 maart is hun laatste vlucht. Na 43 jaar dienst, meer dan 3.000 reddingsmissies, meer dan 1.700 mensen gered. De Seakings veroverden de Vlaamse harten mee dankzij de televisieserie Windkracht 10. Sander Loones, N-VA-lijsttrekker in West-Vlaanderen: “Geruchten doen de ronde dat sommigen de nieuwe NH90 reddingshelicopters (die de Seakings vervangen) zouden willen verhuizen naar Wallonië, naar de militaire basis in Beauvechain. Ik kan me inderdaad inbeelden dat de nieuwe Franstalige minister van Defensie, Didier Reynders, dat wellicht prettig zou vinden. Maar dit kan absoluut niet. De reddingscapaciteit per helicopter moet absoluut in West-Vlaanderen blijven en mag niet verplaatst worden naar Wallonië. Zo kunnen ze snel in actie schieten bij incidenten op zee.”

De opvolging van de Seaking is voorbereid. Vier NH90 Nato Frigate Helicopters opereren vandaag vanaf de militaire basis in Koksijde en op missies van de fregatten. Daarnaast zijn er ook vier Tactical Transport Helicopter-varianten gestationeerd in Beauvechain (Bevekom). Volgens geruchten zou een mogelijke piste zijn om die allemaal te groeperen op de basis in Wallonië.

Sander Loones, ook kort minister van Defensie geweest: “Als men kosten wil besparen, kunnen alle NH90 helicopters voor ons samen worden gestationeerd, maar dan wel in West-Vlaanderen. Het is de meest geschikte plaats, omdat de helicopters van daaruit kunnen worden ingezet voor alle zoek- en reddingsopreaties en voor alle manoeuvres, van de marine én van de landcomponent.”

De West-Vlaamse N-VA-lijsttrekker wil de efficiëntie-oefening bovendien nog breder trekken. Zo zou één helicopter-platform kunnen worden uitgebouwd voor verschillende diensten.

Loones: “We hebben niet alleen onze militaire reddingshelicopters, er is ook de MUG heli. Die kampt met een terugkerend financieringsprobleem, omdat OpenVLD minister Maggie De Block weigert haar verantwoordelijkheid te nemen. Als minister van volksgezondheid is zij bevoegd voor die MUG-heli, maar weigert zij ervoor te betalen. Onbegrijpelijk én gevaarlijk, want de MUG-heli redt levens. Het is tijd dat Mevrouw De Block eindelijk doet wat moet.”

De efficiëntie-oefening zou helemaal compleet zijn wanneer de MUG-heli en de SAR-activiteiten op zee (Search and Rescue) niet langer uitgevoerd zouden worden door de NH90’s, maar wel door een meer geschikt helicopter-platform, bijvoorbeeld met nieuw geleasde helicopters. Loones: “Een uur vliegen met een NH90 is duurder dan een uur met de F35 gevechtsvliegtuigen. Er bestaan betere en goedkopere helicopters om de SAR-acties uit te voeren. Als we die zouden inschakelen, zouden onze NH90 helicopters ook eindelijk kunnen worden gebruikt waar ze écht voor zijn gemaakt. Dit zijn gevechtshelicopters die door onze Marine voluit moeten kunnen worden ingezet.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is