U bent hier
N-VA op de barricade voor de Vlaamse pendelaars tegen de Brusselse stadstol
De Brusselse stadstol is niets minder dan een platte pestbelasting op kap van de Vlaamse (en Waalse) pendelaar. En waar de Vlaming geviseerd wordt, komt de N-VA in het verzet. Matthias Diependaele, Inez De Coninck, Cieltje Van Achter en Wouter Raskin leggen uit waarom. Tal van N-VA’ers, Bart De Wever op kop, toonden hun misnoegen op sociale media.
Matthias Diependaele: platte belastingverhoging op kap van Vlaming
Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele uitte in Terzake zijn ongenoegen over de Brusselse stadstol. “Dit is geen mobiliteitsmaatregel. Dit is een platte belastingverhoging op kap van de Vlaamse en Waalse pendelaars.
Minister Diependaele betreurt dat Brussel de tol eenzijdig afkondigt. “Wij hebben altijd gepleit voor overleg. En blijven dat ook doen, al wordt het nu wel overleg met het mes op de keel.” Overleg kan volgens Matthias Diependaele bovendien maar één uitkomst hebben. ”Brussel mag geen kosten doorschuiven naar de Vlaamse en Waalse pendelaar.”
Bekijk Matthias Diependaele in Terzake.
Inez De Coninck: “Vlaamse pendelaar niet discrimineren”
Woensdag al keurde het Vlaams Parlement een resolutie goed waarin het zich verzet tegen de Brusselse kilometerheffing. In die resolutie roept het Parlement de Vlaamse Regering op om ‘alle juridische middelen’ aan te wenden om ervoor te zorgen dat de stadstol de Vlaamse pendelaar niet discrimineert. “Er is een regel die zegt dat je geen belastingen int buiten je kiesdistrict en dat is wat Brussel doet”, zegt Vlaams Parlementslid Inez De Coninck daarover op regionale zender Ringtv.
Bekijk Inez De Coninck op Ringtv
Cieltje Van Achter: “Bezorgd over impact op Brussel”
Cieltje Van Achter, fractievoorzitter voor de N-VA in het Brussels parlement, ziet een duidelijke logica in de stadstol: het vullen van het gat in de Brusselse kas. “Overleg met Vlaanderen? Niet nodig, de pendelaar betaalt wel. Ik maak me echt zorgen over de impact op Brussel.”
Er zit een duidelijke logica achter de Brusselse 'stadstol', dat is het vullen van het gat in onze Brusselse kas. Overleg met Vlaanderen? Niet nodig, de pendelaar betaalt wel. Ik maak me echt zorgen over de impact op Brussel... #brusselisgeeneiland pic.twitter.com/gUPNu6WvCV
— Cieltje Van Achter (@CieltjeVAchter) December 3, 2020
Wouter Raskin: solidariteit moet wederkerig en begrensd zijn
Vorige maand nog riep Kamerlid Wouter Raskin de federale paars-groene regering om het budget voor Beliris te verminderen indien de Brusselse stadstol wordt ingevoerd. “Die tol zou dan bovenop de transfers komen die vandaag al vanuit het federaal niveau en de andere deelstaten naar Brussel vloeien. Wij willen best solidair zijn, maar echte solidariteit is wederkerig en begrensd.”
Bart De Wever, Sander Loones en Geert Bourgeois reageren op sociale media
Op sociale media reageerden tal van N-VA’ers, met onze partijvoorzitter Bart De Wever op kop.
Brussel gaat een stadstol invoeren: een nieuwe dag, een nieuwe paars-groene pestregel voor de werkende Vlaming. pic.twitter.com/u9GzBEcpNk
— Bart De Wever (@Bart_DeWever) December 3, 2020
Brusselse #stadstol. Nóg een extra belasting op hardwerkende Vlaamse pendelaars.
— Sander Loones (@SanderLoones) December 3, 2020
▶️ Brusselse verkeersbelasting vandaag: € 200 miljoen.
▶️ Met #stadstol wordt dat: € 500 miljoen.
‼️ Een extra belasting van maar liefst € 300 miljoen! pic.twitter.com/Hb3XvW9b80
OVLD vult haar put in de Brusselse kas met een platte stadstol, op te hoesten door Vlamingen en Walen. Dit alles zonder enig overleg en als daarop protest volgt noemt ze dat vechtfederalisme.
— Geert Bourgeois (@GeertBourgeois) December 4, 2020