Investeren in excellentie en innovatie

Door Sander Loones op 15 juni 2017, over deze onderwerpen: EFSI (Jucnkers investeringsfonds), Europees beleid

Het oude continent. Zo staat Europa gekend in de wereld. Maar ook wij hebben alles in huis om internationaal aan de top te staan. Daarvoor zullen we moeten hervormen en besparen. En met wat bespaard wordt, moeten slimme investeringen worden uitgevoerd. En daar kan het Europese EFSI-fonds mee voor zorgen.

De ambitie ligt hoog. Op 3 jaar zorgen voor meer dan 315 miljard € extra investeringen. Investeringen in onderzoek en innovatie, in infrastructuur en – erg belangrijk - in kmo’s.

Vandaag evalueren we de werking van het fonds. De conclusie? We halen de streefcijfers, maar de kwaliteit van de investeringen moet omhoog. EFSI moet namelijk niet doen wat een gewone bank of beleggingsfonds ook kan. EFSI moet meer zijn dan dat. Met dit fonds moeten we investeren in innovatieve én in meer risicovolle projecten.

Laat dat onze prioriteit zijn: investeren in excellentie en innovatie. Europa terug op de kaart zetten. En dus niet kiezen voor nivellering naar beneden, maar wel voor echte vooruitgang. En dat voor zwakkere landen en tegelijk ook voor sterkere regio’s, zoals Vlaanderen