Geen Europese centen meer in de Turkse vergeetput.

Door Sander Loones op 24 oktober 2017, over deze onderwerpen: Begroting van de EU, Europees beleid

Turkije en de Europese Unie. Het is geen Love affair, hoogstens een verstandsrelatie. Omdat Turkije nu eenmaal ligt waar het ligt en in onzekere geopolitieke tijden is dat een belangrijke afweging.

Tegelijk is het tijd om eerlijk te zijn. Is het belangrijk dat Turkije niet verder afglijdt? Dat Turkije niet kiest voor Rusland? Ja, dat is belangrijk

Maar betekent dat dat Turkije dan maar lid moet worden van de Europese Unie. Integendeel. Het is hoog tijd dat we dat erkennen En dat we die vaststelling consequent doortrekken.

En dat betekent dat we geen centen meer moeten geven aan Erdogan onder de noemer “toetredingssteun” of “pre-toetredingssteun”. Maar wat stellen we vast: Ook in deze begroting staat toch weer 167,4 miljoen voor politieke hervormingen  en 422,4 mio Voor economische en sociale steun. En dat onder de noemer “toetredingssteun”, terwijl Turkije nooit zal toetreden.

Opnieuw 589 miljoen voor Erdogan. Die moet eruit. Zoniet blijven de stoere verklaringen van de Europese politici enkel dat. Stoere verklaringen. Europese burgers verwachten meer en beter. En terecht.