U bent hier
Door de rekeningen op orde te zetten, zal de EU sterker staan
Uit een nieuwe studie van het IMF blijkt dat de middellangetermijndoelstellingen van het Europese begrotingstoezicht niet werden gehaald in 80% van de onderzochte gevallen tussen 1998 en 2015. Bijna twee derde van de landen in de Eurozone overschrijdt de drempels zelfs ieder jaar. Europees Parlementslid Sander Loones (N-VA): 'De Europese begrotingsregels worden niet nageleefd. Zo ondergraaft de EU haar eigen geloofwaardigheid. De aanhoudende tekorten verzwakken de EU intern, en tasten tegelijk onze internationale positie aan.'
Er is al langer kritiek op de naleving van het Europese begrotingskader. De regels die in de Europese regelgeving werden uitgetekend, worden keer op keer met de voeten getreden. Loones: 'Onze eurozone kan enkel duurzaam standhouden wanneer alle lidstaten verantwoordelijkheid nemen om te hervormen en hun cijfers op punt stellen. Politici moeten samen pleiten voor méér hervormingen. We moeten echt af van die Europese cultuur waarbij sommige, vooral zuidelijke lidstaten, vinden dat ze hun facturen gewoon kunnen doorschuiven naar Noord-Europa. Maar als ik dan gisteren een lid van de begrotingscommissie van het Italiaans parlement, een socialist, hoor pleiten voor eurobonds, dan breekt mijn klomp. Ze willen gewoon gebruik maken van de goedgenoteerde kredietwaardigheid van de EU, maar willen zelf onvoldoende bijdragen om die kredietwaardigheid ook mee te proberen versterken. Het mag nu toch stilaan voor iedereen duidelijk zijn dat het organiseren van blinde transferten geen soelaas brengt.'
De studie van het IMF pleit voor een aangepast mechanisme om falende lidstaten te straffen en beloningen te voorzien voor landen die het goed doen. Zo wordt voorgesteld een meer graduele opbouw van boetes te voorzien: een kleine, alleenstaande overschrijding van de normen zou volgens het IMF milder moeten worden bestraft, terwijl voortdurende inbreuken ernstige gevolgen zouden moeten hebben. Naast straffen, stelt de IMF-studie ook beloningen in het vooruitzicht voor landen die voldoen aan de opgelegde regels.
Loones: 'De Europese instellingen zeggen dat ze de lidstaten budgettaire ademruimte willen bieden zodat ze makkelijker kunnen hervormen. De realiteit is echter dat dit Europese beleid de druk in verschillende lidstaten van de ketel haalt, zodat bepaalde politici ervoor pleiten net het tegenovergestelde te doen en ingrijpende hervormingen verder voor zich uitduwen.' De vraag is bovendien of de IMF voorstellen ver genoeg gaan. 'Wanneer er geen ultieme consequenties voorzien zijn, zullen de nodige hervormingen nooit worden doorgevoerd,' stelt Loones. 'In het belang van de EU moeten er duidelijke voorwaarden worden gesteld aan deelname aan de eurozone en moet ook de ultieme sanctie mogelijk zijn. Zoals het Verdrag van Maastricht uitdrukkelijk voorziet, moet een lidstaat die tekort blijft schieten de eurozone verlaten (de zogenaamde ‘no bail out’-clausule). Vandaag is echter het probleem dat er geen precieze mogelijkheid bestaat voor lidstaten om gecontroleerd uit de euro te stappen.'
Verder wijst het IMF op de gevaarlijke mix waarbij velen ervan uitgaan dat het Europese begrotingskader de lidstaten ontslaat van hun verantwoordelijkheid, terwijl het tegenovergestelde waar is en het politieke zwaartepunt net bij de lidstaten ligt. Loones: 'En zo komen we bij het meest essentiële punt. Vandaag en in de toekomst zullen de lidstaten verantwoordelijk blijven voor het fiscaal beleid. Het is dan ook logisch dat zij de gevolgen van hun beslissingen dragen en niet steeds kunnen terugvallen op de groep wanneer het verkeerd afloopt. Een Europese solidariteit is maar mogelijk wanneer ieder ook eerst zijn/haar verantwoordelijkheid draagt. De huidige machthebbers in de EU moeten stoppen met te doen alsof een politieke unie in het verschiet ligt en dat alles wel vanzelf goed komt. In deze tijden is zo'n houding een politieke fictie die er bovendien voor zorgt dat we met rasse schreden aan geloofwaardigheid inboeten op het internationale toneel.'
Het IMF rapport is na te lezen op: http://www.imf.org/en/Publications/WP/Issues/2017/01/30/Fiscal-Politics-in-the-Euro-Area-44601
Voor bijkomende vragen kan u terecht bij:
Sander Loones - //sander.loones [at] europarl.europa.eu">sander.loones [at] europarl.europa.eu - 0476 95 04 44
Yannick Vanderveeren (woordvoerder) – //yannick.vanderveeren [at] europarl.europa.eu">yannick.vanderveeren [at] europarl.europa.eu – 0473 80 64 46